Chang/Halliday, Mao - Den sanna historien

Ur Arbetarmakts nyhetsbrev nummer 209

Bokrecension: Maos okända historia

Den här politiska biografin om Mao Zedong - Mao: The Unknown Story (London 2005) av Jung Chang och Jon Halliday har mötts av kritikernas gillande. En del beskriver dess avslöjanden och anklagelser mot Maos tyranni som bombnedslag, vilka avslöjar den verkliga omfattningen av Maos förtryck och folkmordiska manier och som kastar nytt ljus över varje episod i hans omtumlande liv och reviderar den kinesiska historien.

Chang och Halliday baserar sitt arbete på intervjuer med Maos samtida och deras familjer liksom utländska källor och en rad kinesiska och utländska arkiv. Resultatet är en kronologisk berättelse som i detalj återger en litania med Maos brott: hans principlösa manövrer och manipulering av sovjetisk hjälp för att få kontroll över röda armén i sina ansträngningar att ta makten; hans förkärlek för att använda våld, tortyr och död mot sina motståndare, inklusive medlemmar i kommunistpartiet, både före och efter revolutionen; hans dragning till det goda livet och byråkratiska privilegier i kontrast till hans grymma likgiltighet för sina anhängares välfärd i de röda baserna och sina undersåtar efter revolutionen; hans förfalskningar av viktiga episoder i partiets historia såsom den långa marschen; hans promiskuitet och brist på personlig hygien.

En stor del av materialet är verkligen nytt. Om det tvingar de som accepterade Maos revolutionära kreditiv att tänka om, är det välkommet. Samtidigt är det faktum att Mao steg till makten över sina rivalers lik, att han trampade på demokratin i partiet - och i samhället i stort - att han, väl vid makten, drog igång voluntaristiska kampanjer som ledde till miljoner människors död, är inte alls nytt. Men den här boken handlar emellertid inte om att rätta till historieskrivningen beträffande "den store rorsmannen".

Att Mao var en skurk är absolut inte nytt för trotskister. Bland de intervjuade som citeras finns Zheng Chao-lin, som beskrivs som en av Maos ”gamla vänner och kolleger", och Wang Fan-xi, ett "högt uppsatt nyckelvittne till de historiska händelserna". Författarna verkar vara okunniga om att både Zheng och Wang var oppositionella trotskister inom kinesiska kommunistpartiet (KKP) och hade så varit sedan slutet av 1920-talet. Efter 1949 fortsatte de och deras kamrater att organisera inom den urbana arbetarklassen tills deras organisation undertrycktes 1952. Zheng fängslades av Maos regim under 27 år och Wang tillbringade 40 år som politisk flykting och kunde inte återvända till Kina eftersom han inte accepterade erbjudandet om rehabilitering genom att fördöma sina kamrater.

Denna uppenbara försummelse tjänar emellertid ett syfte. Genom att operera bort inte bara det politiska innehållet i konflikterna inom KKP, utan hela följden av massrörelser och revolutionära kriser som skakade Kina och skapade den kontext i vilken Mao kom till makten, försöker Chang och Halliday i sin redogörelse framställa Mao Zedongs megalomani som den kinesiska revolutionens enda drivkraft.

Det är detta som, trots författarnas flitiga efterforskningar, gör boken till ett ihåligt och intellektuellt otillfredsställande arbete. Det är historieteorin om de "onda individerna" i stort och långt format. Författarna kan på 800 sidor inte förklara hur en man kunde påtvinga folket i världens folkrikaste land sin vilja.

Ändå är en sådan förklaring inte svår: KKP:s urartning till en byråkratisk diktatur har många gemensamma drag med det sovjetiska kommunistpartiets degenerering. Under krigskommunismens regim, från 1918-21, verkade delar av det sovjetiska partiet och staten, framför allt tjekan och dess besläktade byråkratiska institutioner, praktiskt taget autonomt och genomdrev ofta skoningslösa lagar för att bevara den revolutionära regimen. Med tiden kom detta att ge upphov till en mäktig kader, som identifierade sig med revolutionens öde. Under 1920-talet blev detta skikt inom sovjetstaten det viktigaste stödet för Stalins fraktion och under tvångskollektiviseringen av jordbruket och industrialiseringen tillhandahöll den både modellen för partiorganisationen och den repressiva apparaten.

Trots de uppenbara skillnaderna, skapade partiorganisationens utveckling i Kinas så kallade "basområden" i slutet av 1920-talet och under 1930-talet en jämförbar dynamik. En delvis militär, delvis politisk och helt igenom hierarkisk partiregim, som upprätthölls i en potentiellt fientlig bondeomgivning genom ett elitistiskt politiskt medvetande och ett program för nationell modernisering och industrialisering. Hierarkier behöver emellertid en källa till yttersta auktoritet - och gestalter som Stalin och Mao fyller den rollen.

Genom att vända på verkligheten och betrakta KKP som ett uttryck för Maos personlighet istället för tvärtom, reducerar författarna hela den revolutionära rörelsen i Kina till en konsekvens av Maos strävan efter makt. Genom att fördöma denna strävan, fördömer de också hela rörelsen, och det är det verkliga syftet med boken.

Den är, till sin kärna, en polemik mot alla revolutionära rörelser - och i förlängningen en lovsång till kapitalismens återupprättande i Kina.

Din Wong Workers Power (London)