
1 

 

Betalda pro-ryska influencers avslöjade i USA  
Ryssland driver omfattande kampanjer i väst för att sprida sin syn på kriget i Ukraina och 

gynna högerextremistiska krafter som är sympatiskt inställda till Putins Ryssland. För att 

åstadkomma detta utnyttjar man flera olika media och metoder.
1
  

Under det senaste året har man t ex försökt påverka valen i Frankrike och Tyskland.
2
 Och det 

är välkänt man under de senaste amerikanska presidentvalen puffade för Trump.
3
 Och det 

gäller även denna gång. 

En viktig komponent i den ryska påverkansstrategin är verkliga eller påhittade personer som 

driver en pro-rysk linje i sociala media.
4
 Nyligen avslöjades att Ryssland betalat sex ameri-

kanska influencers över 10 miljoner dollars för att stödja Trumps presidentvalskampanj och 

Rysslands krig i Ukraina. Det hela hade skötts av två anställda på den statliga ryska propa-

gandakanalen RT (tidigare känd som Russia Today).  

I själva verket är detta avslöjande bara toppen av ett isberg. Det finns hundratals (eller t o m 

tusentals) sådana figurer – konspirationsteoretiker, högerextremister och andra – som bidrar 

till denna verksamhet. Hur många av dem som sponsras med ryska pengar är svårt att veta, för 

många drivs främst bara av sina politiska preferenser, men att Ryssland verkligen är engagerat 

i att stödja sådana kanaler är helt klart. 

 

Det är heller inget som man från ryskt håll sticker under stol med, även om man inte vill 

avslöja detaljer. Ett exempel på detta gavs i rysk TV 9 september, då den ryska TV-profilen 

Margarita Simonjan (bilden ovan) deklarerade att ”alla är vi soldater” som utför det som 

                                                 
1
 För en översiktlig bild av detta, se Rysstroll och desinformation 

2
 Se t ex Ryskt stöd till Le Pen inför avgörandet och Pro-rysk desinformationskampanj avslöjad i Tyskland. 

3
 Den nu mördade Prigozjin var särskilt involverad i detta genom sin s k trollfabrik i S:t Petersburg – han t o m 

skröt om det, se Wagnergrundaren erkänner inblandning i USA-val (Aftonbladet 7/11 2022)  
4
 Ett exempel på detta är ”Donbas Devushka”, som låtsades befinna sig i Donbas, men som i själva verket 

verkade från Washington (se sid. 6-7 i Rysstroll och desinformation). Ett annat känt exempel är amerikanen 

Scott Ritter, se:  Scott Ritter – Putins amerikanske agitator  

https://marxistarkiv.se/skribenter/fahlgren/rysstroll_o_desinfo.pdf
https://marxistarkiv.se/europa/frankrike/ryskt_stod_till_le_pen.pdf
https://marxistarkiv.se/europa/tyskland/prorysk_desinfo_avslojad.pdf
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/APvyBj/wagnergrundaren-erkanner-inblandning-i-usa-val
https://marxistarkiv.se/skribenter/fahlgren/rysstroll_o_desinfo.pdf
https://marxistarkiv.se/skribenter/fahlgren/om_scott_ritter.pdf


2 

 

Kreml beordrar och att man skapat ett en mängd hemliga projekt i väst för att sprida det ryska 

narrativet. Enligt henne har dessa projekt varit mycket framgångsrika.
5
  

Nedan återges två artiklar om affären med de ”sex”. Den första är skriven av Björn Erik Rosin 

och den andra är från Flamman. Allra sist ges lästips.  

Martin F 

 

Kreml slussar miljonbelopp till högerprofiler i USA-medier 
Av Björn Erik Rosin 

[ Sammanställning, baserad på artiklar i Washington Post, CNN och The Hollywood Reporter 

den 5 september 2024] 

Ryssland aktiverar sig åter för att påverka presidentvalet i USA i november och stödja repub-

likanernas kandidat Donald Trump. Enligt det amerikanska justitiedepartementet har en rad 

högerprofiler på sociala medier med sex miljoner följare fått finansiellt stöd till miljonbelopp 

av Kreml via mediakanalen RT, tidigare Russia Today. 

Kanalen är förbjuden i USA sedan den ryska invasionen av Ukraina, men har hittat andra 

vägar skaffa sig inflytande över information på sociala medier i USA. Det hela har gått ut på 

att sprida pro-ryska nyhetsartiklar som gynnade Trump och andra som Kreml bedömt vara 

gynnsamt inställda till ryska intressen. 

Justitiedepartementet har väckt åtal mot två anställda vid RT. De anklagas för penningtvätt 

och brott mot lagen om utländska agenter. De båda ska ha slussat nära 10 miljoner dollar till 

ett mediebolag i Tennessee. Åtalet kommer samtidigt med att Biden-administrationen i 

Washington beslutat om skärpta sanktioner mot olika ryska intressen i USA och talar om ”en 

större rysk regeringsstödd kampanj för att påverka höstens val”. 

I åtalet sägs att vd:n för RT nämnt ett ”helt imperium av dolda projekt” avsedda att ”forma 

den allmänna opinionen i Väst”. Detta har skett genom att man utnyttjat en rad framträdande 

influencers på sociala medier i USA för att kringgå det förbud som råder mot RT:s sändningar 

sedan invasionen av Ukraina. 

 

Pengarna ska ha slussats till mediaföretaget Tenet Media i Tennessee. Tenet Media ägs av 

Laura Chen – emellanåt också politisk kommentator av högerkaraktär online och med kopp-

lingar till den konservativa ungdomsorganisationen Turning Point USA – och hennes man 

Liam Donovan. Tenet Media betecknar sig själv som ”ett oliktänkande nätverk av kommen-

tatorer som fokuserar på västliga politiska och kulturella frågor”. Bolaget har nyligen anställt 

klart profilerade högerprofiler på sociala medier som David Rubin, Tim Pool och Benny 

Johnson. Tillsammans med tre andra inflytelserika namn på högerkanten i sociala medier har 

                                                 
5
 Se Margarita Simonyan admits to RT's covert projects (hennes inlägg börjar drygt 3 minuter in i klippet). 

https://www.youtube.com/watch?v=sExvKf7VWlA


3 

 

de kring sex miljoner följare. Pool intervjuade exempelvis i maj i år republikanernas 

presidentkandidat Donald Trump. 

 

YouTube har varit huvudplattform för program producerade av Tenet Media som också har 

haft goda kontakter med mediapersonligheter på högerkanten. 

Och nu slår alltså USA:s justitiedepartement till och hävdar att bolaget, som inte namnges i 

åtalet men där CNN grävt fram att det handlar om just Tenet Media, är en central del i ryska 

operationer för att påverka den amerikanska allmänheten. 

En rad interna epostmeddelanden inom Tenet Media innehåller enligt åtalet direkta hänvis-

ningar till ”Ryssland” och ”ryssarna” som finansiärer av bolaget. För att underlätta kontak-

terna med de influencers man velat rekrytera ska Tenet Media ha förklarat att projektet 

finansierades av en belgisk affärsman vid namn Eduard Grigoriann. Men enligt justitie-

departementet var det ett helt påhittat namn. 

David Rubin och Tim Pool ska ha uttryckt viss skepsis och osäkerhet inför anbuden men ändå 

gått med på ett kontrakt som ger en månadslön på 400 000 dollar och en bonus på 100 000 

dollar vid undertecknandet – för ett uppdrag som gick ut på att producera fyra videor i veckan. 

Nyheten om att några av de mest kända namnen online på högerkanten tagit emot miljoner 

från Kreml har orsakat en våg av skadeglädje på sina håll. I en kommentar hette det att ”Tenet 

Medias stjärnor brukar hitta konspirationer överallt, men att de inte lyckades ställa sig frågan 

varför en mystisk belgisk finansiär skulle betala dem miljoner i arvode”. 

Alla de sex influencers som figurerar i vad som ses som en rysk påverkansoperation har gjort 

deklarationer där de förnekar all kunskap om vem som finansierade deras insatser och sagt sig 

enbart vara offer i sammanhanget.
6
 

                                                 
6
 De enda som hittills åtalats är de 2 RT-agenterna (de är ryssar och befinner sig i Moskva). Några rättsliga 

åtgärder mot de 6 verkar inte vara på gång. Däremot kan de inblandade klämmas åt på andra sätt. Detta har redan 

skett i detta fall, där Lauren Chen (delägare i Tenet Media) har fått sin Youtube-kanal raderad och sparkats från 

det konservativa medieföretaget Blaze TV. Se YouTube takes down right-wing channels linked to DOJ Russia 

indictments (Washington Post) 

https://www.washingtonpost.com/technology/2024/09/05/youtube-takes-down-tenet-lauren-chen-tenet-russia-doj/
https://www.washingtonpost.com/technology/2024/09/05/youtube-takes-down-tenet-lauren-chen-tenet-russia-doj/


4 

 

”Skulle alla dessa anklagelser visa sig stämma har både jag och de andra namnen och 

kommentatorerna blivit lurade och är offer. Programmen produceras helt och hållet av våra 

lokala team utan någon input utifrån”, skrev Tim Pool på X när affären började rullas upp. 

 

 

Medieskandalen i USA avslöjar en cocktail av korruption 
Av Jacob Lundberg

7
.  Ur Flamman 12/9 2024 

 
Tim Pool, påverkansmiljonär, åker bil med Nyheter Idags chefredaktör Chang Frick.8  
Foto: Some More News / Youtube 

”Jag tror att det kan vara facket som hindrar personalen från att blanda de här 

ingredienserna.” 

Det är januari 2020 och Youtubeprofilen Henrik Jönsson befinner sig på en restaurang i Los 

Angeles. Framför honom på bordet står en kopp kaffe och två glas – ett med whisky och ett 

med grädde. 

Högerdebattören David Rubin skrattar till, men förklarar att det nog snarare rör sig om ett 

Ikea-skämt. När personalen fick höra att han satt med fem svenskar tyckte de att det var en 

skojig idé att låta dem konstruera sin egen irländska kaffekask.  

”Boom”, säger Jönsson när han blandar ingredienserna i koppen. Sedan följer en minut av 

stela skämt om Kamprads blågula bolag. David Rubin ser sammanbiten ut. 

Det gör han nog även i dag, fyra och ett halvt år senare. Rubin är nämligen en av de ameri-

kanska medieprofiler som nu anklagas för att ha tagit emot stora summor pengar från 

Ryssland. Via sajten Tenet, som utlovar ”orädda röster” som ifrågasätter det som inte får 

ifrågasättas, har sex högerextrema influerare sedan november 2023 tagit emot så mycket som 

motsvarande 4,1 miljoner kronor i månadslön för att föra fram Kremlvänliga vinklar. 

                                                 
7
 Jacob Lundberg är nyhetsredaktör och marknadsansvarig på Flamman. 

8
 Nyheter Idag är en svenskspråkig webbtidning som grundades i februari 2014 av Chang Frick och Jakob 

Bergman. Nyhetsrapporteringen är inriktad på "politik, skvaller, sociala medier samt utrikesnyheter". Sajten 

uppger sig vila på både en libertariansk och en liberalkonservativ grund… Nyheter Idag har återkommande 

betecknats som högerpopulistisk och/eller invandringskritisk, både i forskning och i media [Svenska Wikipedia] 

https://www.npr.org/2024/09/05/nx-s1-5100829/russia-election-influencers-youtube


5 

 

Personerna ska ha varit omedvetna om varifrån pengarna på Tenet kom, och David Rubin har 

efter avslöjandet beskrivit sig själv som ett ”offer”. 

Bakom lanseringen av mediekanalen ligger beslutet hos många amerikanska tv-leverantörer 

att stänga ned tillgången till Russia Today, den statliga ryska tv-kanal som riktat in sig på 

engelskspråkiga nyheter till utlandet. Genom Tenet skulle de Putinvänliga talepunkterna få en 

ny chans att nå ut till både inom och utanför USA:s gränser. 

En annan av de inblandade är Tim Pool, som 2017 besökte Sverige i samband med Donald 

Trumps negativa kommentarer om Malmö. Under resan gick han ut och drack öl med med-

lemmar i konspirationspartiet De Fria, men stämde också träff med Ivar Arpi på Svenska 

Dagbladets redaktion i centrala Stockholm för att diskutera politisk korrekthet – och besökte 

Rinkeby tillsammans med Chang Frick. 

Den sistnämnda har hyllat det ryska valsystemet som ”transparent” och föreslagit att ryska 

valobservatörer bjuds in till Sverige. 2013 uppgav han att han arbetar åt just Russia Today. I 

dag hävdar han att han enbart sålt bildmaterial till kanalen. 

Lauren Southern, en tredje person vars namn förekommer i skandalen, har citerats gillande 

på X av Carl-Oskar Bohlin, minister för civilt försvar. 

”Detta är en del av det som ligger framför oss i informationsdomänen”, kommenterar han på 

en AI-genererad video av en bil som brinner, och fortsätter: 

”Påverkansoperationernas förmåga och verkshöjd riskerar öka lavinartat med disruptiva 

teknikskiften”. 

Högern, även den svenska, sväljer det varje gång – lättare än en gräddig irish coffee. 

Hur gick det då med Tenets påverkan? På ytan verkar det ha varit en flopp. Trots de enorma 

arvodena ligger kanalens tittarsiffror relativt lågt, oftast omkring 10 000 visningar på 

Youtube. Men under samma period har de inblandade personerna spridit klimatförnekande 

budskap, konspirationsteorier om folkutbyte och kritik av stödet till Ukraina i sina andra 

kanaler – där med miljontals mottagare. Pengarna från mediekanalen har låtit dem tjäna en 

förmögenhet under tiden. Det framstår som osannolikt att de medverkande inte skulle ha 

misstänkt att det låg en hund begraven. 

De flesta svenska interaktionerna med Tenet-profilerna ägde visserligen rum långt innan 

plattformen grundades. Samtidigt är det ingen slump att det är just dessa journalister som 

Ryssland valt att använda som megafoner för sin propaganda. Redan innan de fick in 

miljonbelopp på kontot har Pool, Rubin och Southern fört ut ungefär samma budskap som i 

filmerna på Tenet. 

Även om det är oklart vad Carl Oskar Bohlin faktiskt försöker säga på sin styltiga svenska 

(vadå ”verkshöjd”?) så visar skandalen kring mediehuset Tenet att påverkansoperationer 

knappast kräver några ”disruptiva teknikskiften”. Det räcker att marknadsföra sig själv som en 

journalist med udden riktad vänsterut. Högern, även den svenska, sväljer det varje gång –

lättare än en gräddig irish coffee. 

Lästips 
Engelskspråkiga Wikipedia har redan en artikel om den aktuella affären (med många länkar 

till andra artiklar): https://en.wikipedia.org/wiki/Tenet_Media 

 

Svensk press: 

Så ska Ryssland ha försökt påverka USA-valet 2024 (GP 5/9) 

https://time.com/7018028/conservative-influencers-react-russia-disinformation-indictment-tenet-victims/
https://expo.se/nyhet/nationalismen-tvingar-sd-i-det-ryska-hornet/
https://en.wikipedia.org/wiki/Tenet_Media
https://www.gp.se/nyheter/varlden/sa-ska-ryssland-ha-forsokt-paverka-usa-valet-2024-.23e28305-3e38-48dc-b4c5-5e442239cc58


6 

 

USA: Ryssland finansierade högerinfluerare (DN 5/9) 

Politiska influencers spred de ryska lögnerna (Expressen 8/9) 

Youtube-stjärnorna fick sin lön av Putin (SvD 14/9) 

 

På Youtube finns många inslag om skandalen. Här några exempel: 

Amerikansk TV: 

DOJ says Russia is meddling in the 2024 election (CNN) 

Icke-amerikansk TV: 

US accuses Russia of 2024 election interference (BBC News) 

Right-wing Canadian influencers accused of collaborating with an alleged Russian 

propaganda scheme (CBC News – Kanada) 

 

Youtubare: 

David Pakman Show (progressiv politisk kommentator): MAGA influencers paid by Russia, 

"didn't know" 

Jake Broe (engagerad proukrainsk youtubare): Russia Paid Millions to YouTubers to Help 

Russia & Trump Win (Granskningen av den ryska desinformationen börjar drygt 14 minuter 

in i inslaget)  

 

https://www.dn.se/varlden/usa-ryssland-finansierade-hogerinfluerare/
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/politiska-influencers-spred-de-ryska-lognerna/
https://www.svd.se/a/AvE2Lj/amerikanska-youtube-stjarnorna-fick-sin-lon-av-putin
https://www.youtube.com/watch?v=4kswEp3W_Aw
https://www.youtube.com/watch?v=lXAUFskJEr4
https://www.youtube.com/watch?v=DUfze4bxu6c
https://www.youtube.com/watch?v=DUfze4bxu6c
https://www.youtube.com/watch?v=ypq6sRUSrwg
https://www.youtube.com/watch?v=ypq6sRUSrwg
https://www.youtube.com/watch?v=dvd8jGSLzIM&t=1477s
https://www.youtube.com/watch?v=dvd8jGSLzIM&t=1477s

