Vansterpress om Putilov-skandalen
— september 2016

“Egor Putilov” dr pseudonym for en frilansjournalist som medverkat i flera media, sasom
Sveriges Radio, Aftonbladet och Expressen, liksom Utrikespolitiska institutet, Ordfront och
syndikalistiska Arbetaren. Han har dven jobbat som handlaggare at Migrationsverket.

| artiklar har han bl a spridit I6gner om den ukrainska vénsterorganisationen Borotba och om
den ryska s k Vansterfronten (som han pastod vara skapad och kontrollerad av Putin).

Nyligen sprack dock bubblan, nar Aftonbladet 3/9 i en artikel med rubriken Alexander, 34, ar
SD:s hemliga desinformat6r” avslojade att Putilov, som nu ar anstalld pa Sverigedemokrater-
nas rikskansli, fungerat som desinformator (och bl a skrivit debattartiklar under falska namn
dar han polemiserat mot sig sjalv). Aftonbladet ger ett exempel pa detta: *

I Aftonbladet publicerades den 22 augusti under rubriken ”Ge asylsdkande och papperslosa
rostrétt” en debattartikel som fick stor spridning.

Artikeln var undertecknad “Tobias Lagerfeldt, juridikstudent vid Stockholms universitet och
volontar pa organisationen Refugees Welcome”.

Den utgav sig for att vara ett svar pa Kent Ekeroths forslag om att begransa asylsokandes ratt att
demonstrera.

Resultatet av artikeln blev en hétsk stdmning i sociala medier.

En av dem som twittrade om texten var 34-aringens alias Egor Putilov.

Tobias Lagerfeldt visade sig inte existera, men mailet kunde kopplas till Putilovs epostadress.
Detta tyder pa att han latsas vara olika personer.

For tidigare texter om Putilovs verksamhet, se foljande artikelsamlingar: VVansterpress om
Ukraina - november 2014, Olustig kampanj mot ukrainska socialister och ryska
Vansterfronten (mars 2015) och Smutsiga 16gner om Vinsterpartiets stod till ”’pro-ryska
rebeller” (april 2015)

MF 12/9 2016

Innehall

N o= - T =1 o N 1
Skandalen véixer runt SD-mMGArkt jOUINQLIST .............ooeccueeeeeeiieeeeeeceeeeeseeeeeeseeeesetea e e s saes e et saeaaeasasenaas 1
Avsldjad SD-journalist SKrev GVEN i ATDELAIEN ...........cccueeeeeeeiiieeeiieeeeceeeeecte e e eete e e e steaeestaaeeeaees 4
SKANAQIEN "EGOE PULIOV” ..ottt e e ettt e ettt e e ettt a e et a e s ats e s e s aassesaeassesaeassenann 6

Y =Yg 1A e Yo -1 LT o DO RN 7
Vi krdver en ursdkt fran Arbetaren efter avslGjandet om PULIIOV! ...............c..cccveeeeeeeiiereiiieeiiereeireann, 7
SD-trollet SOM SPIACK [ SOIEN ...ttt ettt e e e e e e st st a e e e e e e s ssastsanaaaeessesanes 8

Aleksej Sachnin drabbades av “Egor Putilovs” fértal: ”Jag trodde inte sdnt hér kunde hédnda i
R VL= o =2 USSP 10

! Aftonbladet-artikeln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23449197.ab



http://www.aftonbladet.se/tagg/c281135e-36eb-4a8f-bddd-47e410d87c39/
http://marxistarkiv.se/europa/ukraina/vansterpress_om_ukraina-november-2014.pdf
http://marxistarkiv.se/europa/ukraina/vansterpress_om_ukraina-november-2014.pdf
http://marxistarkiv.se/europa/ukraina/arbetaren-borotba-vansterrorelsen.pdf
http://marxistarkiv.se/europa/ukraina/arbetaren-borotba-vansterrorelsen.pdf
http://marxistarkiv.se/europa/ukraina/avanti-borotba-vansterrorelsen.pdf
http://marxistarkiv.se/europa/ukraina/avanti-borotba-vansterrorelsen.pdf
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23449197.ab

Arbetaren

Skandalen vaxer runt SD-maérkt journalist

Axel Green
Arbetaren 7/9 2016

Frilansjournalisten som kallar sig ”Egor Putilov” har anlitats av flera av Sveriges storsta
nyhetsredaktioner. Sedan februari ar han anstélld av Sverigedemokraterna under sitt riktiga
namn. Trots det har han fortsatt att forsoka verka journalistiskt under pseudonym.

Igar uppgav Aftonbladet att ”Egor Putilov” s sent som den 2 augusti forsokte silja in ett
reportage till tidningen, trots att han under annat namn arbetat for Sverigedemokraterna sedan
i februari.

I 6ver fem ar har den frilansjournalist som gér under pseudonymen “Egor Putilov” publicerat
artiklar i flera av landets storsta riksmedier, &ven i Arbetaren. Men enligt uppgift i Afton-
bladet har han ytterligare en uppdragsgivare. Under sin riktiga identitet &r han sedan i mitten
av februari anstéalld av Sverigedemokraternas riksdagskansli.

Trots det fortsétter hans alter ego att utge sig for att vara journalist och forsoka forma
tidningar och tv att publicera hans artiklar.

Parallellt jobbar har under pseudonymen “Egor Putilov” och forsoker silja in migrations-
kritiska artiklar dar han inte uppger att han ar anstalld av SD.

— Vi kan beldgga att han &r anstélld av Sverigedemokraterna och med sitt riktiga namn skickar
in debattartiklar for SD frén riksdagsmejlen. Parallellt jobbar har under pseudonymen “Egor
Putilov” och forsoker sélja in migrationskritiska artiklar dar han inte uppger att han ar anstalld
av SD, sager Lisa Rostlund, reporter pa Aftonbladet.

R
- 3
%

Lisa Rostlund, reporter pa Aftonbladet.



Under pseudonymen “Egor Putilov” driver mannen en egen blogg dér han sa sent som i
bdrjan av veckan presenterade sig som ”Journalist och fd anstdlld pa Migrationsverket”.
Sedan i slutet av forra aret har dock hans inlagg och utspel i sociala media i hogre grad
kommit att domineras av kritik mot den svenska asyl- och migrationspolitiken. Vidare har han
aven skrivit debattartiklar om &mnet, som publicerats i flera svenska media.

Till Arbetaren sdger dock ”Egor Putilov” att han upphdrde med journalistik d han anstélldes
av Sverigedemokraterna.

— Sedan jag anstélldes pa Sverigedemokraternas kansli bedrev jag ingen journalistisk
verksamhet. Min sista artikel publicerades i januari 2016 i Aftonbladet. P4 min blogg delar
jag av med mig mina personliga erfarenheter fran mina tidigare yrken som inte har nagot att
gora med min nuvarande anstallning. Det gor jag pa min fritid utan nagon beldning, skriver
han i ett mejl till Arbetaren.

Men ingenstans, vare sig pa bloggen, eller i beskrivningen pa Twitter eller Facebook, har han
meddelat att han numera inte langre ar journalist, eller att han ar anstalld av Sverigedemo-
kraterna. Igar uppgav Aftonbladet vidare att han sa sent som den 2 augusti i ar forsokte salja
in ett reportage till tidningen som “Egor Putilov”.

| Aftonbladet, som ocksa publicerat hans mejl, framgar att han erbjuder ett reportage sett fran
insidan av en polisbil i Jarvaomradet i Stockholms ytterstad, en resa han gjorde i egenskap av
anstalld for SD. I stallet publicerades texten 20 dagar senare pa mannens blogg.

' Hem Om So

Q Har du ett konto? Logga in ~

TWEETS FOLJER FOLJARE GILLAMARKERINGAR

1159 67 1274 451 2+ Foil
= Tweets  Tweets & svar Medier Ny p& Twitter?
Egor Putilov y P '
@EgorPutilov Egor Putilov @EgorPutilov - 8 tim z:z;:zz ‘Ziz;:r att fa din egen
jounaletoch fc asylhandiaagars vid Aftonbladet vill inte I&ta mig komma till tals =
Migrationsverket | ] Drf | i t ——
Q Stocktiin o publicera genmale. a or lagger jag u Honintie
& facebook.com/egor.putilov.9 det pé bloggen-Dela gama!
Gétt med januari 2014 - ol

e < __ Du kanske ocksa gillar - uppdatera
i e @_:’"* Sophie

Sophies_Xxx

&) 59 Foton och videor

ir Putilov ha e i r Putilov ha B
rade, i Dage [ = rade, | Dage ; ey q
venska dag ¥, v e venska dag e
n invandring e "% n invandring

- MeritWager
e e b i o0 e ¢ Nikolina
NikolinasTankar
¥ Chang Frick
ChangFrick

Trender

#readabookday
Har varit en trend i 3 timmar nu

Vem &r troll egentligen?

Det har nu gétt tre dagar sedan Aftonbladet publicerade sitt markliga
"avsléjande” om mig. Trots hogljudda krav frin bade héger och vanster h...

putilov.org
#9AppsJabraFanFestival
Har varit en trend i 3 timmar nu

#ADHMMusicVideo

Egor Putilov @EgorPutilov - 16 tim
g gorru ot Har varit en trend i 4 timmar nu

Tydligen raderas alla mina texter nu Mo

retroaktivt av @Expressen Paminner om A vace

Stalins utradering fr foto av mérdade av o e



Pa Twitter presenterar sig "Egor Putilov” fortfarande som journalist och ndmner inte sin
anstallning pa SD.

| Aftonbladetreportrarnas forsta artikel skriver de ocksé att Egor Putilov” ska ha skickat in
en debattartikel under namnet “Tobias Lagerfeldt” till tidningen. Den publicerades, men togs
sedan bort da det visade sig att det inte fanns ndgon sadan person i Sverige. Mejladressen som
anvéandes anser tidningen kunna knytas till "Egor Putilov”. Till Arbetaren férnekar mannen
dock att han skulle ligga bakom artikeln.

Att beskriva kopplingen att artikeln var inskickad fran en mejl som “kan” kopplas till mig i
andra sammanhang” kénns tunt.

— Aftonbladet presenterade inga bevis for sina anklagelser, inte heller nér jag uttryckligen bad
dem for att fa kommentera. Att beskriva kopplingen att artikeln var inskickad fran en mejl
som “kan” kopplas till mig 1 andra sammanhang” kénns tunt, skriver han.

Men enligt Lisa Rostlund, Aftonbladets reporter, rader det ingen tvekan om att det ar han som
har skickat den fran en av sina mejladresser.

— Vi ar séakra pa det. Den kan kopplas till ett av hans telefonnummer och vi har dven
ytterligare belagg som vi inte kan ga in pa.

Men fragorna kring “Egor Putilov” blir desto fler. I gir onsdag uppgav Sveriges Radios
sakerhetssamordnare, Finn Isaksson, att "Egor Putilov” blivit uppsagd efter en veckas
anstallning pa Radio Sweden. Sveriges Radio har status av skyddsobjekt, vilket innebar att
alla anstallda maste genomga en rutinkontroll. Vid denna fattades, enligt tidningen
Journalisten, misstankar mot honom.

— Vi konstaterade att det fanns oklarheter med honom sa efter den veckan var han inte aktuell
langre for fler inpasseringar i huset, eller ndgra andra behérigheter 6ver huvud taget. Vi har
sparrat plastbiten (passerkortet, red:s anm) s& den ar oanvandbar for att ta sig in hos oss, men
sen kan han ju anvanda den pa bedragligt satt i alla fall, det vet inte vi, sager Finn Isaksson till
Journalisten.

Till Arbetaren skriver dock mannen bakom “Egor Putilov” att anledningen till hans uppsag-
ning var politisk och inte hade med sékerhet att gora.

— Det ar klart for mig att SR aldrig ska erké&nna att mitt avsked hade att géra med mina debatt-
artiklar som fd asylhandlaggare. Dock har jag bevis pa det i form av en inspelning av ett
samtal med min chef som finns att tillga pa min blogg.

| Aftonbladets andra artikel framkommer dessutom ytterligare fragetecken fran mannens tid
pa Migrationsverket. Enligt kéllor till tidningen ska ”Egor Putilov”, som hade tillging till
verkets centrala utlanningsdatabas, ha suttit kvar sent och haft med sig egen dator. Enligt
tidningens kallor bedomdes tilltaget méarkligt av hans kollegor, som ocksa ska ha rapporterade
handelsen. Nar Aftonbladet begar ut hans personalakt fran myndigheten, &r den, enligt
tidningen, férsvunnen.

Trots flera pAminnelser, svarar inte "Egor Putilov” pa Arbetarens féljdfragor. En av dem éar:
”Har du andra uppdragsgivare som ocksa ar hemliga?” *

* Uppdatering:
Efter denna artikels publicering horde ”Egor Putilov” av sig med detta skriftliga svar:

”Nej, sjalvklart har jag inga andra eller hemliga’ uppdragsgivare. FOr dvrigt tycker jag att anvanda
rysskréck for att antyda att jag &r ndgon slags spion vilket Aftonbladet har gjort 4r ohederligt.”



“Egor Putilov” uppger ocksa att han sjilv inte tycker att hans beteende pa myndigheten var
maérkligt.

Avsldjad SD-journalist skrev aven i Arbetaren

Axel Green
Arbetaren 7/9 2016

Den SD-anstillda frilansjournalisten som giar under pseudonymen ”Egor Putilov” har
aven publicerats i Arbetaren. Sista gangen var i juni 2015. ”Det hela ir djupt olustigt”,
sager nuvarande chefredaktdren Toivo Jokkala.

De artiklar av Egor Putilov som publicerades i Arbetaren var utrikesreportage fran bland
annat Ukraina, Egypten och Syrien. Putilovs sista artikel i Arbetaren publicerades i juni 2015.

Den frilansjournalist som upptrétt som journalist under pseudonymen “Egor Putilov”
samtidigt som han avldnats av Sverigedemokraterna har dven publicerats i Arbetaren. Det ror
sig om totalt tio artiklar mellan 2012 och 2015.

— Att han nu jobbar pa SD:s kansli och har skrivit under den tiden under annat namn &r
tillrackligt for att k&nna att det hela ar djupt olustigt. VVad géller dvriga uppgifter ar det
fortfarande ett gytter och det & &nnu mer holjt i dunkel vad han har haft for motiv, sdger
Arbetarens chefredaktor Toivo Jokkala.

Att han nu jobbar pa SD:s kansli och har skrivit under den tiden under annat namn ar
tillrackligt for att k&nna att det hela ar djupt olustigt.
Toivo Jokkala, chefredaktdr, Arbetaren

De artiklar som publicerats i Arbetaren har dock inte varit relaterade till migrationsfragor och
inte heller publicerats under den tid som Egor Putilov officiellt arbetat pa uppdrag av SD.
Enligt Putilovs egen uppgift inledde han sin anstéllning dar i mitten av februari i ar.



Putilovs sista artikel i Arbetaren publicerades i juni 2015. Det var innan Toivo Jokkala blivit
utsedd till chefredaktor. Chefredaktdr och ansvarig utgivare var vid tillfallet Daniel Wik-
lander. Han séger att under den tid han hade kontakter med Egor Putilov sag han inte skl att
ana orad.

— Jag blev inte personligen kontaktad av honom, vad jag kan minnas. Det var ofta pa den tiden
redaktionssekreteraren som raggade fram frilansskribenter och kollade upp dem. Den forsta
var en artikel fran Syrien som verkade intressant, sager han.

Aven om han vid senare tillfallen traffade frilansskribenten personligen var det, enligt Daniel
Wiklander, inget i vare sig dmnesval eller upptradande som gav anledning till misstankar om
oegentligheter.

Han hade en forklaring till varfér han skulle skriva under pseudonym som gick ut pa att han
var under hot eller liknande. Jag ténkte att ”sé kan det vara”.
Daniel Wiklander, fore detta chefredaktor, Arbetaren

Under den tid d& han publicerades i Arbetaren hade han inte heller profilerat sig i invand-
ringsdebatten pa det satt som han gor nu. Redan vid forsta publiceringen uppgav skribenten
att "Egor Putilov” var en pseudonym och Daniel Wiklander sdger att han ocksa kénde till hans
formella identitet. Den forklaring som skribenten gav till pseudonymen bedémdes ocksa vara
trovardig.

— Han hade en forklaring till varfoér han skulle skriva under pseudonym som gick ut pa att han
var under hot eller liknande. Jag ténkte att ”’sd kan det vara”. Vi visste ju vad han hette, ja,
eller vad han bytt till for namn i Sverige, séger han.

De artiklar som publicerades i Arbetaren var utrikesreportage fran bland annat Ukraina,
Egypten och Syrien. | maj 2015 prickades dock tidningen av Pressens opinionsndmnd, PON,
for en artikel skriven av Egor Putilov. Artikeln handlade om den ryska statens propaganda-
krigforing och sammanstallde anklagelser mot medlemmar av oppositionsgrupper om
kopplingar till regeringen.

PON:s invandning handlade om att tillrackliga anstrangningar inte hade gjorts for att lata en
utpekad rysk oppositionell beméta kritiken. Férutom den artikeln, som mottog politisk kritik
fran vansterhall, har inga andra artiklar gett upphov till kritik av faktainnehallet. Daniel
Wiklander séger att aven om det nu getts anledning att se dver artiklarna en extra gang har
inget hittills tytt pa att faktainnehallet ar felaktigt.

— Jag har fortfarande inget konkret, nar jag tittar tillbaka, som gor att jag kan ifragasatta hela
hans journalistiska gérning. Det gar inte att sdga, med det jag ldst, att ’nu fattar man att det
dér bara var bullshit”, sdger han.

Att omedelbart rensa bort journalistens namn ur Arbetarens historia skulle leda till att vi
forsoker dolja saker ur var egen historia.

Men det aligger nuvarande chefredaktér och ansvarig utgivare, Toivo Jokkala, att ta beslut
om hur tidningen ska agera med de publicerade texterna.

— Att omedelbart rensa bort journalistens namn ur Arbetarens historia skulle leda till att vi
forsoker dolja saker ur var egen historia. Det ser jag inte som det mest renhariga, sager Toivo
Jokkala.

Texterna kommer alltsa att ligga kvar?

— Vi har inte bestamt formen for hur vi ska hantera det an. Vad jag ser i dagslaget ar att lata
dem ligga kvar, men tillfoga en informationsruta synligt invid artiklarna dar man i korthet
forklarar situationen och lankar till artiklar som fordjupar i fragan, sager han.



Efter att denna intervju genomfordes har ocksa en sadan ruta infogats vid samtliga av Egor
Putilov signerade artiklar pa Arbetarens webbplats.

Egor Putilov uppger sjalv till Arbetaren i ett mejl att hans artiklar inte bar med sig en dold
agenda. Han svarar dock inte pa efterfoljande fraga, trots flera pAminnelser, om han under sin
tid som journalist har haft andra hemliga uppdragsgivare.

Efter denna artikels publicering horde Egor Putilov av sig med detta skriftliga svar:

”Nej, sjalvklart har jag inga andra eller "hemliga’ uppdragsgivare. For ovrigt tycker jag att att
anvanda rysskrack for att antyda att jag ar nagon slags spion vilket Aftonbladet har gjort ar
ohederligt.”

Skandalen "Egor Putilov”

Toivo Jokkala (Ledare)
Arbetaren 9/9 2016

Jag ber som Arbetarens ansvarige utgivare forbehallslost alla som varit i forbindelse med —
eller omskrivits av — ”Egor Putilov” i hans frilansskrivande for Arbetaren, om ursékt. En
sarskild ursakt gar till alla som pa nagot satt drabbats negativt av hans artiklar.

Det har ar ingen ledartext i vanlig mening. Det &r ett yttrande fran mig som tidningen
Arbetarens ansvarige utgivare 6ver den skandal som de senaste dagarna skakat oss och flera
andra svenska medier.

Manga av er som laser det har kanner sékert redan till det intraffade. Under mer &n fem ars tid
har en frilansjournalist som gatt under pseudonymen “Egor Putilov” publicerat artiklar i ndgra
av landets storsta riksmedier — och aven i Arbetaren, dér flera av hans tidigaste svenska alster
trycktes. Under sin riktiga identitet &r "Egor Putilov”” sedan i mitten av februari anstélld av
Sverigedemokraternas riksdagskansli.

Under sin riktiga identitet &r "Egor Putilov” sedan i mitten av februari anstilld av Sverige-
demokraternas riksdagskansli.

Trots det har hans alter ego fortsatt att utge sig for att vara journalist och forsokt fa
journalistiskt material publicerat under samma pseudonym som tidigare, "Egor Putilov”.

Vissa av ”Egor Putilovs” artiklar i Arbetaren &r foga uppmarksammade i dag. Andra har
vackt desto storre uppmarksamhet — framfor allt den artikel dar en rysk vénsteraktivist i exil
utmalades som anknuten till den ryska regimen.? Den texten blev Arbetaren ocksa klandrad
for i Pressens Opinionsnamnd, for att den utpekade inte fatt reella mojligheter att bemota
uppgifterna.

Samtliga av ”Egor Putilovs” artiklar i Arbetaren publicerades fore min tid som chefredaktor
och ansvarig utgivare, sa jag kan inte i formell mening ta pa mig ansvaret for hans medverkan
i tidningen.

Vad jag som nuvarande ansvarig utgivare kan gora ar dock att a tidningens vagnar be om
ursakt for det intréffade, och det gor jag nu:

— Jag ber som Arbetarens ansvarige utgivare forbehallslost alla som varit i forbindelse
med — eller omskrivits av — ”Egor Putilov” i hans frilansskrivande for Arbetaren, om
urséakt. En sarskild ursakt gar till alla som pa nagot satt drabbats negativt av hans

% Denna artikel ("Teknologerna bakom Putins propagandakrig™) och ett svar frén tidningen Internationalen
(”Arbetaren hetsar mot ryska demokratiska vinstern”) finns med i artikelsamlingen Vansterpress om Ukraina -
november 2014



http://www.po.se/faellningar/faellda-aerenden/903-politisk-flykting-fran-ryssland-kritiserades-utan-att-fa-svara
http://www.po.se/faellningar/faellda-aerenden/903-politisk-flykting-fran-ryssland-kritiserades-utan-att-fa-svara
http://marxistarkiv.se/europa/ukraina/vansterpress_om_ukraina-november-2014.pdf
http://marxistarkiv.se/europa/ukraina/vansterpress_om_ukraina-november-2014.pdf

artiklar. Det hela &r en stor skam for Arbetaren, och for de andra medier som
publicerat ”Egor Putilov”.

Ingen intervjuperson, l&sare eller annan ska behdva mota en foretradare for Arbetaren som
visar sig agera med medvetna logner och dubbelspel.

| kélvattnet till skandalen har manga debattinpass gjorts, fran olika hall. Bland annat har det
hdvdats att det ”ar uppenbart att [’Egor Putilov’’] alltid delat SD:s konspiratoriska och
rasistiska idéer i manga fragor”.

Det hade underlattat om sa varit fallet, men tyvarr ar det en forenkling. | sjalva verket ar det,
vid en tillbakablick, egentligen inget sarskilt som for den oinformerade skulle tyda pa att
forfattaren till exempelvis artikeln om det eskalerande valdet i Syrien fran februari 2012 eller
de nyliberala landvinningarna i Egypten efter den arabiska varens initiala hoppfullhet fran
oktober 2013 skulle vara skrivna av en person med hogerradikala sympatier. Vi vet inte ens
om sadana sympatier — eller allianser — i det fordolda drev ”Egor Putilov” dé, eller om det dr
nagot som tillkom efterhand.

Genom sitt bedrégliga agerande har ”Egor Putilov” omojliggjort varje form av tilltro till hans
artiklar.

Men saken &r att det inte ldngre spelar ndgon roll. Genom sitt bedragliga agerande har ”"Egor
Putilov” oméjliggjort varje form av tilltro till hans artiklar. Aven om, hypotetiskt sett, samt-
liga citat i ”Egor Putilovs” tidiga alster skulle vara korrekta, alla sakforhéllanden nogsamt
atergivna och ingen underliggande agenda dé legat bakom, kan vi aldrig veta, och "Egor
Putilov” sjélv har inte varit behjilplig att kasta ljus 6ver fragan. (Nar Arbetaren efter att hans
dubbelspel redan avslgjats stallde honom intervjufragor om det faktum att han fortsatt sin
journalistiska verksamhet efter att han borjat jobba for Sverigedemokraterna nekade han till
att sa skulle vara fallet. Hans sista kontakt med Arbetaren utmynnade aven den i en 16gn.)

Skandalen ”Egor Putilov” har skadat manga. Som ansvarig utgivare for Arbetaren beklagar
jag tidningens del i den djupt.

Internationalen

Vi kraver en ursakt fran Arbetaren efter avslojandet om Putilov!

Johannes Jensen
Internationalen 7/9 2016

I helgen avsl6jade Aftonbladet att ”Egor Putilov” &r en hemlig infiltrator fran Sverigedemo-
kraterna som sprider desinformation i svenska medier. En av hans artiklar som har gjort stor
skada &r publicerad i den syndikalistiska tidningen Arbetaren 7 november 2014. Dér planterar
Putilov konspirationsteorier om ryska och ukrainska socialister — varav en ar bosatt i Sverige
som politisk flykting — vilket har fatt allvarliga konsekvenser for de utpekade och har satt
misstro inom hela den svenska vénstern.

Internationalen var forst med att redan samma vecka kunna peka ut allvarliga brister och
rena logner i Arbetarens artikel, och den falldes &ven senare av Pressombudsmannen. Trots de
tidiga varningsklockarna om att nagot var fel har Arbetaren fortsatt att forsvara publiceringen
i tva ars tid. Det spelar ingen roll om Putilov formellt borjade arbeta pa Sverigedemokraternas
kansli forst i februari 2016. Det &r uppenbart att han alltid delat SD:s konspiratoriska och
rasistiska idéer i manga fragor, och att han sprider desinformation i media. Att Arbetaren nu
vagrar ta ordentligt avstand fran hans tidigare artiklar ar obegripligt och oforlatligt.



Med tanke pa att Putilov mer eller mindre bdrjade sin svenska “journalistkarriir” med att
frilansa pa Arbetaren och darefter gick vidare till storre tidningar, har Arbetaren ett extra stort
ansvar vad galler det genomslag han har fatt och den skada han har gjort.

Speciellt eftersom Putilov nu &r hjalte i hogerextrema kretsar.

Tillagg (marxistarkivet 11/9): Den 9/9 kom en ursakt fran Arbetarens chefsredaktor Tovo
Jokkala — se ovan

SD-trollet som sprack i solen

Per Leander
Internationalen 8/9 2016

woNa e ¥ 7 SuLs

Tekno'oigé;na‘ba?kom
Putins_ggrqpagandakrig

- T
%ﬁ‘w it
A it
e e

B P

Putilovs artikel i Arbetaren 7 november 2014 samt Aftonbladet.se 3 september.



Redan for tva ar sedan, i november 2014, skrev vi om en person som kallade sig “Egor
Putilov”.® Det var efter att han hade skrivit en konspirationsteoretisk artikel i tidningen
Arbetaren, dar han beskyllde den ryska socialistiska oppositionen i Véansterfronten for att i
sjalva verket vara Kremlagenter. Speciellt pekades var medarbetare Aleksej Sachnin ut.

Den som &r insatt kunde direkt se att det Putilov skrev var skitsnack. VVansterfronten var en av
grupperna som deltog i den breda protestrorelsen mot Putin 2011-2012, varefter flera av
organisationens ledare fangslades. Sachnin lyckades fly genom att svenska ambassaden och
UD hjélpte till att smuggla ut honom ur Ryssland till Sverige dar han fick politisk asyl.
Sachnin anmalde Arbetaren till Pressombudsmannen som fallde Putilovs artikel eftersom

tidningen inte hade gett Sachnin nagon chans att forsvara sig mot anklagelserna.

Ett ar senare dok det dock upp en ny artikel av Putilov, denna gang i Aftonbladet. Nu gav
han sig pa det lilla socialistiska partiet Borotba i Ukraina, som han beskyllde for att vara
Putinagenter. Borotba har varit kritiska mot Majdan och den nya hdgerregimen i Ukraina,
men &r for den sakens skull inga Putinagenter utan har tvartom varit ett viktigt stod for den
socialistiska oppositionen i Ryssland.

Det som gjorde historien intressant for en stor tidning som Aftonbladet var dock banden
mellan Borotbha och svenska Vénsterpartiet, som i flera ar har haft ett internationellt sam-
arbete. Men nér Putilov nu beskyllde Borotba for att vara ryska agenter valde Vansterpartiet
att bryta all kontakt och ta avstand fran det obekvama, istéllet for att forsvara sig genom att
helt enkelt sdga att pastaendet om kopplingarna till Kreml var rena logner. Flera av Vanster-
partiets mer insatta medlemmar forsokte sta pa sig, men partiledningen fegade ur.

Det gick lite tid, och sa plétsligt, nu den 3 september 2016, publicerar Aftonbladet ovantat en
gravartikel dér det avslojas att den person som kallar sig "Egor Putilov” i sjdlva verket heter
nagot helt annat och att han ar en desinformator som arbetar for Sverigedemokraterna med att
sprida falsk information i media. Man har nu huvudsakligen tittat pa de senare artiklar han har
skrivit i kritik mot invandringen och Migrationsverket, men samma falska monster och grova
anklagelser mot oskyldiga finns &ven i hans tidigare texter.

Aven om “Egor Putilov” nu #r brand dverallt utom i extremhégerkretsar, sd har han redan
varit valdigt framgangsrik i sitt desinformationsarbete. Putilov lyckades smutskasta ryska
Vénsterfronten och Aleksej Sachnin pa ett satt som blir svart att reparera. Och han lyckades
skrdmma Vansterpartiet att avbryta sitt samarbete med Borotba, som i dagslaget ar helt
krossat da de har jagats av bade ukrainska nationalister och ryska separatister. En process som
underlittades av att det inte fanns négon internationell solidaritetsrorelse med Borotba. Aven i
Tyskland fanns en ”Egor Putilov”” som spred fortalskampanjer om dem dér, framfor allt inom
vanstern.

Men Putilov kan ha gjort mycket storre skada an vi redan vet. Han har infiltrerat manga
grupper och rort sig i breda kretsar. | sociala medier &r han van med representanter fran bland
annat Utrikespolitiska institutet, Ostgruppen for demokrati och méanskliga rattigheter, Green-
peace, Olof Palme Center och inte minst Féreningen Ordfront dar han &ven har deltagit som
talare pa ett seminarium vid atminstone ett tillfalle.

Kanske far vi aldrig veta exakt vem “Putilov” dr och vad som drev honom. Men det namn
som Aftonbladet nu uppger pa honom, ar troligtvis inte heller det riktiga. Vissa av hans gamla
anhangare, som Alex Voronov pa Eskilstuna Kuriren och Daniel Wiklander pa Arbetaren/
Ordfront, fortsatter att forsvara Putilovs texter om Ryssland och Ukraina. Andra antyder nu
aven att Putilov sjalv ar en rysk agent. Jag tror att det &r langsokt — kanske ska man se humorn

¥ Se artikeln " Arbetaren hetsar mot ryska demokratiska vinstern” i Vansterpress om Ukraina - november 2014



http://marxistarkiv.se/europa/ukraina/vansterpress_om_ukraina-november-2014.pdf

10

i att han nu sjalv far smaka pa sin egen medicin — men det ar ocksa ett tragiskt symptom pa
det debatt- och samhéllsklimat som nu har skapats, framfor allt av Putilov sjélv.

Aleksej Sachnin drabbades av ”Egor Putilovs” fortal: ”Jag trodde
inte sant hdar kunde hédnda i Sverige”

Emma Lundstrom
Internationalen 8/9 2016

Under flera ars tid har en man som kallar sig Egor Putilov fatt utrymme att i flera medier
hetsa mot rysk och ukrainsk vénster, liksom mot Vansterpartiet. | tidningen Arbetaren bedrev
han bland annat en hard kampanj mot Internationalens medarbetare Aleksej Sachnin. I helgen
avslojade Aftonbladet att ”Egor Putilov” dr pseudonym for en man som 1 nuldget dr anstélld
pa SD:s riksdagskansli. Denne man har inte bara hetsat mot véanstern rakt ut, han har dragit
igang SD-trollen pa natet genom att latsas vara engagerad i flyktingfragor och skriva saker
som upprort extremhdogern.

For Aleksej Sachnin har trakasserierna fatt konsekvenser pa flera plan. | Ryssland hade han en
ledande roll i organisationen Vénsterfronten under protestrdrelsen mot Putin 2011-2012 och
tvingades fly sommaren 2013 nar Putin drog at tumskruvarna kring det folkliga upproret och
fangslade manga av hans kamrater i rérelsen. I Sverige fick Sachnin asyl som politisk flykting
och borjade genast sprida kunskap om situationen i hemlandet, om de politiska fangarna i
Bolotnajafallet, och senare dven om forfoljelserna av vanstern i inbérdeskrigets Ukraina. Vad
“Egor Putilov” med Arbetarens hjélp lyckades gora var att smutskasta Aleksej Sachnin genom
att utmala honom som Putinagent. Detta fick till foljd att det blev svarare for vansteraktivisten
att fa gehor for sin kritik av de ryska och ukrainska regimerna.

Nar jag traffar Aleksej Sachnin har det gatt nagra fa dagar sedan Aftonbladets avslojande.
Han forsoker satta fingret pa hur han kénner sig nu och kommer fram till att det borjar kannas
mer normalt igen. | tva ar har han varit utsatt for sa grovt fortal att han i princip inte har
kunnat forsvara sig. Han har anklagats for att vara allt det han hela sitt politiska liv har
kampat emot. Men &ven om de senaste aren har varit valdigt jobbiga kan han se humoristiskt
pa det hela.

— Jag tycker att historien ar valdigt lustig pa ett satt. Jag gillar den klassiska modellen nar
ondskan &r riktigt ond, inte graskalig utan helt svart. Har har vi en kille som lurade alla,



11

anvénde olika namn och provocerade fram en invandrarfientlig hets i media. Det finns inget
ljus i den historien.

Samtidigt understryker han hur skont det kinns att avsljandena nu sprider ljus 6ver "Egor
Putilovs” nidtverk.

— Det finns liberaler som for ett och ett halvt ar sedan appladerade Putilov och gillade allt han
skrev pa Facebook, samtidigt som de bannlyste mig fran alla de manniskorattsaktiviteter jag
var med i, séger han och berattar om hur han gick fran att ha manga bra samarbeten till att bli
i det narmaste helt utfryst, bland annat fran foreningen Ordfront:

— Jag stangdes helt ute fran projektet kring Bolotnajafangarna som jag sjélv satte igang
tillsammans med Ordfront. Det handlade om mina vanner i Vansterfronten som sitter i Putins
fangelser. Det ar hemskt att de som har fortalat mig och mina kamrater, nu gor karriar pa
andra ménniskors fangelsevistelse.

Det obehagligaste med Putilovs fortalskampanj var att &ven manga sa kallade vanster-
manniskor hakade pa och spred den, tycker Aleksej Sachnin.

— De som har skrivit artiklar tillsammans med Egor Putilov eller tagit in artiklar av honom.
Séadana som Daniel Wiklander, Arbetarens forre chefredaktor, sager han och menar att det nu
blivit klart och tydligt var linjerna gar:

— De vaérsta var anarkisterna som appladerade nar folk brandes till dods i Ukraina. De som
tolererade vad nazisterna gjorde dar. Nu vet vi vilka vi inte har nagonting gemensamt med.

Putilov och hans anhangare har avfardat alla som har forsokt att stotta Aleksej Sachnin
under de har aren med argumentet att de jobbar for Kreml. Sachnin menar att det &r exakt
samma retorik som Putin anvander mot oppositionen. Sa fort det kommer kritik sa avfardas
kritikerna som utlandska agenter. Sa nar Putilovs anklagelser borjade hagla var det ingen ny
upplevelse for den rutinerade vénsteraktivisten:

— Jag har véldigt stor erfarenhet av sadant har. 1 Ryssland hander det hela tiden. Det var
valdigt vanligt att de anklagade oss for att vara vésterlandska eller georgiska agenter. Det
drabbade inte bara VVansterfronten utan hela oppositionen, dven liberalerna. Det var ofta
nagon av Putins ungdomsorganisationer, inte ryska sakerhetstjansten, FSB, som skapade
ryktena. Nar Egor Putilov skrev sin forsta artikel mot mig, som forst publicerades i en rysk
tidning, sa tankte jag att ndgot liknande inte skulle kunna ske i Sverige som ju har en kultur av
demokratisk debatt. Men artikeln publicerades har ocksa, pa sex sidor i Arbetaren. Han tror att
mycket av hetsen under de senaste aren &r ett resultat av att situationen blev mer och mer
dramatisk i och med Ukrainakrisen:

— Putilov beskyllde mig for att vara en rysk agent. Nu ar det manga som séager att Putilov &r en
rysk agent. Sjélv vet jag inte om han ar det. Visst skulle det vara komiskt, men jag tycker att
den sortens argument ar farliga. Man borde inte halla pa med sadana anklagelser. Det &r
Kremls metoder att kalla alla kritiker for utlandska agenter. Nar detsamma hénder i Sverige,
och nir ”vér” sida kommer med samma anklagelser, d& kanske vi dr pa fel sida.

Det varsta med att bli utfryst var for Aleksej Sachnin hur det paverkade kampanjen till stod
for de ryska politiska fangarna. Han var véldigt aktiv i att sprida information om Bolotnaja-
fallet nér Ordfront plotsligt stdngde dorren. Tillsammans med Internationalens Per Leander
anordnade han konferenser, ett seminarium i Riksdagen och skrev manga debattinlagg i sma
och stora tidningar. Kampanjen som han startade med Ordfront fick pengar for en fortsatt
kampanj och det tycker Aleksej Sachnin ar bra. Men han tycker att den har skétts daligt:

— De forstar inte det politiska perspektivet. De gor bara ett rutinjobb som manskliga rattig-
hetsbyrakrater. Nar de har forelasningar ar det 20 personer som kommer och nar de skriver en



12

artikel ar det 20 personer som laser. Det ser ut som rutin. De &r néjda dver att fa pengar men
struntar i om det far nagot resultat.

Att bli utestangd pa detta sétt fran en fraga som berér hans egna vanner och honom sjélv var
for Aleksej Sachnin helt bisarrt. Sa sent som i slutet av forra aret fick Ordfront statliga pengar
for att bjuda in politiska oppositionella fran Ryssland. Nar Aleksej Sachnin skulle bestka
evenemanget forsokte arrangorerna att mota bort honom med vald.

— Det &r inte okej. Alla de som satt i panelen som géster ropade “nej, han dr var van!” Sedan
fick jag ett brev fran Ordfront dar det stod att de inte vill ha mig pa sina evenemang. De
forsoker privatisera fragan och Putilov &r en del av det natverket. Men Bolotnaja handlar om
mina vanner.

Det natverk som Putilov tillhor beskriver Aleksej Sachnin som bestaende av folk som var
starkt paverkade av den ukrainska tragedin och blev allt mer nationalistiska:

— For dem &r Putin ondskan och allt annat &r okej, sa de tolererar nazister. Den grupp som
stodde Majdan borjade driva en kampanj tillsammans med Putilov. De anvande ocksa
Putilovs artiklar i ett anonymt brev till Véansterpartiet, som jag samarbetade med da, for att
skramma partiet att avbryta kontakten. Migrationsverket fick ocksa ett brev dar det stod att jag
var en rysk agent och att de borde titta pa mitt fall igen. Jag fick veta det eftersom en av dem
som fick brevet visade det for mig.

En av anklagelserna i brevet var att Aleksej Sachnin skulle vara stalinist. For att belysa hur
bisarr den anklagelsen ar berattar han om hur den ryske forfattare, Sergej Dovlatov — som
sjalv emigrerade till USA — beskrev stalinism:

— Han menade att stalinismen inte &r en person, den &r de fyra miljoner méanniskor som angav
sina grannar. De ménniskor som sade: ”Grip min granne, han ir folkets fiende.” De som skrev
det dar brevet ar de riktiga stalinisterna. Det var fortal. Fortal som det var nastan omagjligt for
mig att forsvara mig mot infor den svenska publiken. Det var sa absurt. Putilov anklagade mig
for att arbeta for regeringspartiet i Ryssland. Han skapade bilden att vi i Vansterfronten var
representanter for sakerhetspolisen, den kommunistiska nomenklaturan och méktiga klaner.
Det gar inte att forklara hur konstigt det kandes. Jag traffade Arbetarens chefredaktor Daniel
Wiklander efter att han hade publicerat Putilovs artikel om mig och han latsades inte forsta
situationen alls. Han fortsatte att férsvara publiceringen.

Om avsléjandena om Egor Putilov kommer att forandra hans egen situation pa nagot vis har
Aleksej Sachnin ingen aning om. Men han har skrivit ett brev till Aftonbladet som ocksa har
publicerat Putilovs artiklar utan att lata dem som attackeras fa komma till tals:

— Jag skrev att de for ett och ett halvt ar sedan publicerade en artikel som paverkade bade mig
och min organisation negativt. Jag papekade ocksa att jag redan da forsokte fa mojlighet att
visa att Egor Putilov forfalskat bade intervjuerna med mig och Ilja Ponomarjov, liksom all
annan fakta. Han hade dessutom hotat en tjej i Ukraina som han forsokte intervjua och
anvande falska citat fran henne. Hon skrev sjalv till Aftonbladet och berattade om handelsen,
utan att fa nagot svar. Jag fick inget utrymme att kommentera det hela da men nu har de ju
sjalva gravt fram att han ar nagon annan an den han har utgett sig for att vara.

Finns det da nagot som Aleksej Sachnin skulle vilja saga till dem som har gatt pa Putilovs
I6gner kring honom sjalv och om Vansterfronten?

— Det finns manga manniskor som inte orkar skapa sig en egen uppfattning om saker och ting,
utan forlitar sig pa vad som sdgs i medierna. Det finns bra folk som hamnar fel pa grund av
det. Flera av dem som appladerade Egor Putilov tillhor den kategorin. Jag vill be dem titta pa
vilken sida de star pa. Titta pa vilka som ar dar. Om det & samma sida som manniskor som



13

fortalar eller torterar folk sa kan de inte ignorera det. Jag har ocksa gjort manga politiska fel i
livet och jag hoppas fa gora det i fyrtio ar till. Alla kan gora fel. Men séag forlat. Sag att det var
fel. Sag det nu. Om du fortsétter att legitimera din felaktiga position sa hamnar du till slut med
de sémsta. Du blir ansvarig for allt vad fascisterna gor, sager han och tillagger:

— De som foll for Putilov borde atminstone inte sitta tysta. De behover inte halla med mig i
alla fragor. Men de borde be om ursakt for att de deltog i Egor Putilovs kampanj och inte vara
tysta nu. Det skulle racka. Den hér historien handlar egentligen inte om Egor Putilov. Han &ar
inte problemet. Problemet ar det etablissemang och det medieklimat som gor rum for en sadan
som han. Som ger honom utrymme att paverka det offentliga samtalet.



